tirsdag 7. juni 2011

Bildene i bildeserien som enkeltfoto.














 Ideen bak dette bilde var å fryse vannet som rant nedover bilruta når det regnet. Det ble et veldig abstrakt bilde, og man kan ikke se hva som egentlig er motivet hvis man ikke vet det hva det er. Det er et bilde av en mann som går forbi i regnværet, jeg liker det at man ikke klarer å se skikkelig hva som er bak ruta fordi det er så mye vann over. Bildet har et veldig spesielt utrykk, vi kan ikke se at det er vann som renner på ei rute. Det ser ut som en spesialeffekt jeg har redigert oppå et annet foto, men det er det altså ikke. Bilde bærer forsatt preg av det våte elementet. Det som (i tillegg til vannet på ruta) skaper spenning i bildet er forskjellene mellom de forskjellige gråtonene i bildet.  Forskjellen mellom den helt svarte skikkelsen og det lyse område midt i bilde, skaper kontraster med hverandre, og de andre gråtonene fyller ut områdene slik at det blir sammenheng i bildet. Den mørke skikkelsen er plassert ganske nært det gyllne snitt og blir interessepunkt i bilde, sammen med den andre mørke delen på høyre side. Vannet på ruta lager lyse områder på den mørke skikkelsen og mørke områder på de lyse delene av bildet, det lager en effekt som gjør at bildet nesten ser ut som det er malt med mange små penselstrøk i forskjellige gråtoner.  Lyset i bildet er vanlig matt utelys, på grunn av dagslyset og lys som kommer fra bygningen skikkelsen går forbi,  kan vi tydelig se kontraster mellom lyst og mørkt i bildet. Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker: 1/60 blender :f/6,3  ISO:320. Jeg har valg å redigere fotoet til svart/hvitt og forsterket kontrastene litt. Fordi på det originale bildet var det noen farger jeg syntes ødela uttrykket i bildet, og jeg ville få bedre frem kontrastene som allerede var der i bildet.





 
















Ideen bak dette bilde var å fylle et badekar med vann og rød konditorfarge, jeg ville få frem et litt makabert utrykk, og ville at vannet skulle se ut som om det var blandet med blod. Jeg ville at man skulle se det røde vannet og en kroppsdel av en person, og at bildet skulle minne om dokumentasjonsbilder fra åsted hvor kriminaletterforskere finner omkomne personer. Selve originalbildet hadde en mer rosa/rølig farge, men jeg har redigert bildet rødere. Jeg liker det at man kan se lårene som ligger høyere enn det føttene gjør, og at føttene forsvinner ned på bunnen av badekaret, slik at vi ikke ser dem. Lårene ligger nær det gylne snitt, og blir interessepunkt. Jeg liker også at man ser bevegelse i vannet, og ser lys som blir reflektert i det, det skaper spenning i bilde og gjør det mer dynamisk. Jeg brukte blits for at bilde skulle minne mer om et dokumentasjonsbilde av et åsted. Resten av rommet er mørkt, og blitsen lyser opp vannet, derfor for vi også det sterke lyset som refleksjon i vannet. Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker: 1/25 blender :f/5,0  ISO:400.  Jeg hadde også grønne flytelys oppi vannet for å ta et annet bilde (stemningsbilde), men det passet ikke inn med det utrykket jeg ville ha på dette bildet. Derfor var det ganske dumt at det var et grønt flytelys som lå nær det gylne snitt, og ødela hele utrykket i bildet. Jeg valgte derfor å redigere det bort. Jeg har kopiert bildet og lagt det kopierte bildet oppå det andre bildet, slik at det kommer rødt vann der flytelyset egentlig er. Så har jeg visket bort resten av det øvre bildet (unntatt der hvor flytelyset er ) jeg har også redigert rødfargen litt mer rød, slik at det ikke er rosaskjær i den.







 











 Ideen bak dette bilde var å fange vanndråper som lå på blader (stemningsbilde)
I dette bilde er det tydelig at temaet er vann, det er vannet jeg har fokusert på i bilde, jeg ville ta et enkelt og vakkert bilde av vanndråper. Jeg liker hvordan jeg har fått til å fokusere på bladet og vanndråpene (i midten av bildet), og at resten er mer uklart. Dette kan jeg få til ved hjelp av stor blenderåpning, (stor blenderåpning slipper inn mye lys, og f-nret 5,6 er et bra tall å ha blenderen på når man skal ta bilder ute.) (Linsen til kameraet mitt Canon EOS 500D, klarer ikke å ha større blenderåpning eller mindre  blendertall/ f-nr enn 5,0 / 5,6 . Men man kan få enda mer forskjell på klare og uklare områder hvis man bruker en annen type linse) det midterste bildet blir interessepunkt, fordi det er det klareste punktet i bilde, og fordi det ligger nær det gyllne snitt. Lyset er matt utelys, og på dette bilde får det de grønne fargene til å bli  ekstra vakre og avslappende å se på. Det er et jevnt lys på de ytre bladene, og gir matte skygger lengre inn i busken. Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker: 1/60 blender :f/5,6  ISO:160. Jeg synes dette bilde var vakkert uten at jeg hadde redigert det, derfor redigerte jeg det ikke så mye. Det eneste jeg gjorde var å gjøre det litt klarere, slik at vi legger enda mer merke til vanndråpene. Og jeg gjorde fargene litt varmere. 





 











 Ideen bak dette bilde var å  bruke en farget paraply under en takrenne, fange dråpene i froset stilling ved hjelp av kort lukkertid. (når man bruker kort lukkertid fryser man bevegelse, men bildene kan bli veldig mørke fordi kort lukkertid slipper ikke inn så mye lys gjennom linsen. Derfor kan du ikke bruke kort lukkertid i et mørkt rom, men ute om dagen er det veldig morsomt å leke seg med, man kan få veldig spennende og spesielle bilder når man leker med lukkertid med rennende vann.) Jeg ville ta bilde for å fjerne fargene i bildet, og la fargen på paraplyen stå igjen. Jeg sprang på Nille å kjøpte en knallrosa paraply, fordi jeg ikke hadde noen fargede paraplyer fra før. Den sterke rosafargen blir blikkfanget i bilde, fordi det er den eneste fargen i selve bilde.  Fordi personen  på venstre side og noen vannklyser på høyre side  ligger nære det gyllne snitt, blir de også interessepunkt, men ikke like sterkt interessepunkt som den rosa paraplyen. Det liker jeg med bildet, er den rosa paraplyen som er selve ideen, og det var den jeg ville ha mest fokus på.  Jeg liker også hvordan man ser vanndråpene på paraplyen og at det renner nedover, det skaper spenning og dynamikk i bildet. Bilde er tatt ute i matt utelys uten blits, det er ingen sterke skygger som deler opp bildet, alle skygger og alt lyst er jevnt. Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker: 1/60 blender :f/5,6  ISO:160. Jeg har lagt en svart/hvitt versjon av det samme bilde oppå selve bilde, deretter har jeg visket bort det grå på paraplyen slik at den rosa fargen kommer fram.


















Ideen bak dette bildet var å ta bilde av en person som ligger  med kroppen under vann og øynene over vannet og ser inn i kameraet, slik at vi bare kan se toppen av hodet og øynene. Kameraet må da plaseres så nær vannflaten som mulig, fordi jeg ville ikke at det skulle være for mye fugleperspektiv. (fugleperspektiv er når man tar bilde eller filmer slik at man ser ned på modell/ elementet man filmer/ tar bilde av) Jeg liker at bakgrunnen er så ute av fokus, og ansiktet er i fokus. Jeg liker også at vannet og himmelen går i de samme fargene og smelter litt sammen, og at det eneste vi kan se skiller dem er holmene i bakgrunnen. Ansiktet er i midten og på linjen med det gylne snitt, og er det klareste i bildet. Øynene holder ”øyenkontakt” med linsen når jeg tar bildet og derfor ( i tillegg til klarhet, gyllne snitt ) blir de, sammen med hodet, blikkfang i bildet. Øyner blir ofte blikkfang i bilder når man tar portrettbilder der øynene viser godt, fordi vi mennesker er vant med å se inn i øynene til andre når vi snakker.  Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker: 1/60 blender :f/5,6  ISO:100. Jeg har gjort fargene litt varmere og brunere, og tonet dem ned litt. Fordi jeg ikke ville ha så blå farger i dette bildet, jeg ville at det skulle ha et mer mystisk utrykk, og da kan fargebruken i bildet forandre på det. Men jeg har ikke forandret drastisk på fargene, jeg ville at det skulle se naturlig ut.
























 Ideen bak dette bilde var å ta bilde av vann som renner over ei rute, og ta bilde slik at det blir spennende. I dette bildet er det ikke noe annet motiv enn vannet som renner over vinduet i bilen. Det kunne blitt et kjedelig bilde, men på grunn av de blå fargene i bakgrunnen blir det spennende å se på.  Alle bilder der det er naturlige kontraster, blir spennede å studere, fordi kontrastene skaper spenning og spenning mellom hverandre (eks, spenning mellom lys og mørk, slik som i dette bildet.) Her er bildet lyst i den ene enden og mørkt i den andre, og fargene møtes en plass på midten. Vannet renner skrått nedover, og skaper skrålinjer i bildet, skrålinjer skaper dynamikk i bildet. Det er matt utelys utenfor bilruta når jeg tar bildet, det skaper et matt og jevnt lyst i bildet. Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker: 1/60 blender :f/5,6  ISO:320. Jeg synes originalbildet var fint slik det var når det ble tatt, med fargene, kontrastene og utrykket, derfor har jeg ikke redigert det så mye. Det eneste jeg har gjort er å gjøre vanndråpene litt klarere, slik at de syns bedre. 











Ideen bak dette bildet var å fange vanndråpene på løvetannen. I dette bildet kommer det ikke like godt fram som i andre bilder jeg har tatt, at temaet er vann. Men man ser at det har regnet, og at løvetannen er våt på stilken og at det henger en enkel vanndråpe på det ene frøet.  Jeg liker det rolige utrykker, og kontrasten mellom det hvite på frøene og den grønne bakgrunnen. Blomsten er plassert foran i bildet, og den hvite ”kronen” er blikkfanget i bildet, nettopp fordi den er kontrast til den grønne bakgrunnen. Bilde er tatt i matt utelys på dagen, lyset er jevnt i hele bildet, med noen matte skygger i bakgrunnen. Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker: 1/60 blender :f/5,6  ISO:200. På grunn av at den hvite ”kronen” var litt uklar, valgte jeg å redigere den slik at den ble klarere. Jeg har også mattet ned fargene litt og forsterket kontrastene.






















Ideen i dette bildet var å ta bilde av en sølepytt som reflekterte ansiktet til en person. Jeg liker hvordan modellen i bildet blir innrammet av sanden, og måten modellen står å ser ut over. Det blir ekstremt froskeperspektiv i dette bildet, men egentlig er det fugleperspektiv, dette er et godt eksempel på hvordan man kan manipulere et bilde ved hjelp av refleksjon. Det ser ut som modellen står veldig høyt oppe, men egentlig står hun på andre siden av sølepytten. Bilet er egentlig tatt den andre veien, og deretter snudd slik at modellen kommer ”rett vei” og det er da vi får froskeperspektivet. Modellen er plassert slik at  ansiktet hennes kommer nær det gylne snitt, og blir interessepunkt. skrålinjene (huset og gjerdet bak modellen) skaper også spenning i bildet, og lager en mekanisk kontrast med de rette linjene, i forhold til de ellers så organiske formene i bildet.  Bildet er tatt ute i matt utelys, man kan også se litt av den overskyete himmelen i bakgrunnen av refleksjonen. Noe jeg synes er spennenes med dette bildet, er at vi ser motivet og bunnen på vannpytten på en gang. Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker: 1/60 blender :f/9,0  ISO:100. Jeg har som sagt rotert bildet slik at modellen ikke står opp ned i bildet. jeg har også gjort fargene varmere, og redigert bildet litt klarere, slik at vi ser modellen bedre. 


















Ideen bak dette bildet var å ta bilde av håret og vannstrålen til en jente med langt hår, som slenger hodet og håret bakover. Slik at jeg kunne fange vannstrålen i frosset stilling. Jeg valgte å ta bildet som et oversiktsbilde, fordi jeg likte hvordan skyene og regnet gjorde at vannet og himmelen smeltet sammen, og at vi ser noen duse fjell som skiller dem. På grunn av at resten av motivet rundt modellen er i samme farger og ikke har kontraster, kommer modellen og vannstrålen mer fram i bildet, det er de som er interessepunktet i bildet. Personen er også ganske mørk, og kommer i kontrast  til resten av miljøet rundt.  Jeg plasserte modellen bevisst til den ene siden nær det gylne snitt. Jeg liker at det bare er fokus på modellen i dette bildet, og at man ser at det er mye plass rundt henne. Lyset er matt utelys, lyset er matt i hele bildet, og de eneste skyggene er på modellen, og blir reflektert i vannet av modellen. Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker: 1/640 blender :f/5,6  ISO:400. Siden bildet allerede var ganske grått, ville jeg bruke dette som et virkemiddel, derfor duset jeg ned fargene til nesten helt svart/hvitt på personen også.  Jeg ville at personen skulle være kontrasten i bildet, og redigerte henne mørkere. Jeg har også gjort bildet klarere slik at det kommer mye fokus på vannstrålen. Jeg liker veldig godt utrykket i dette bilde.


















Ideen bak dette bildet var å ta bildet av vanndråper som hang på et blad/stilk eller noe lignende. Jeg liker hvordan den ene vanndråpen i bildet er klarest, og at resten blir mer og mer uklare. Det var vakkert at det ene klare punktet samles rundt vanndråpen. Bilde har et rolig, vått og grønt utrykk over seg. Dråpene ser ut som perler som henger bortover på en grønn snor, perlene danner et vakkert utrykk.  Den klare delen av bildet er interessepunktet, de lyse vanndråpene kommer også i kontrast med bakgrunnen som er litt mørkere. Det er et statisk bilde med organiske former som gjør bildet mykt. I bildet bruker jeg matt utelys som lyskilde, det er bra lys i bildet. Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker: 1/60 blender :f/5,6  ISO:160. Jeg har valgt å beskjære bildet, fordi helt fremme i venstre hjørne er det er blad som også er ganske klart, og forstyrrer utrykket.  Jeg ville også plassere dråpene høyere opp i bildet, og plassere dem nær det gylne snitt. Jeg har også gjort dråpene en smule klarere. 





 










Ideen bak dette bildet var å ta bilde bak et vindu med rennende vann på, og se hvilken effekt vannet hadde på motivet.  I bildet ser vi en gammel dame i rød regnfrakk med en rød paraply, jeg så potensial til redigering i de røde klærne. Jeg liker måten vannet på ruta gjør motivet uklart, og at det lager en våt effekt på motivet. Jeg likte ikke de andre  fargene (unntatt den røde regnfrakken og paraplyen) på originalbildet, derfor valgte jeg å fjerne fargene slik at de ikke forstyrret de røde fargene i bildet. Damen i bildet ligge nær det gylne snitt og er plassert slik at hun blir interessepunkt. De røde duse fargene er også blikkfanget i bildet. Jeg liker  at vannet på ruta er en sammenhengende flate og ikke bare rennende striper, jeg tror at rennende striper med vann, eller mange enkeldråper hadde forstyrret fokuset på motivet i dette bilde. lyset er vanlig matt utelys på en overskyet og regnfull dag. Jeg har brukt et Canon EOS 500D for å ta bildet, lukker: 1/60 blender :f/6,3  ISO: 250. På dette bildet har jeg først mattet fargene ned, så har jeg lagt en svart/hvit kopi oppå bilde, og visket bort gråfargen på den røde regnfrakken og paraplyen. Grunnen for at jeg duste ned fargene først ( fordi fargene viser jo ikke på resten av bildet)  er fordi jeg ikke ville ha en alt for sterk rødfarge, men en som passet sammen med de andre gråfargene.  Jeg har også forsterket kontrastene en liten smule, og gjort bildet litt klarere. Men jeg ville ikke at dette bildet skulle være kjempeklart, jeg liker det matte utrykket. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar